Все виды научных работ по гуманитарным дисциплинам
  • contact@moydiplom.com.ua
  • +38 (068) 380-0962 +38 (066) 781-6355

Репрезентація Чорнобильської Зони в сучасній американській та українській літературах

600 

Код работы: Д 00021
Дисциплина: Сравнительная филология
Тип работы: Дипломная (теоретическая)
Количество страниц:
 45
Источников литературы: 41

Описание

У дипломній описано чорнобильську тематику у сучасній літературі. Описані особливості чорнобильської трагедії у американській та українській літературі.

ВСТУП

За весь час свого існування людство встигло зробити не один десяток катастрофічних помилок, наслідки котрих до цих пір долинають вже до кількох наступних поколінь. Однією з таких помилок для української нації, а також її близьких сусідів, стала аварія на Чорнобильській АЕС, що відбулася тридцять років тому. Ця екологічна трагедія скалічила та змінила життя багатьох людей, стала темою для активного обговорення серед науковців, екологів, вплинула на свідомість українців, та послужила наукою для всього світу.

Як відомо, мистецтво у певній мірі є відлунням поточних подій, історичних, політичних, соціальних та навіть екологічних. Чорнобильська трагедія не стала виключенням у цій закономірності, послуживши, у певному сенсі, джерелом натхнення для митців у сфері кінематографу, образотворчого мистецтва, театру, музики та літератури. Так, у кіномистецтві тема Чорнобиля була використана в американсько-радянському фільмі «Розпад» (1990) [29], в українській стрічці «Аврора» (2006) [1], в іспанському документальному фільмі «Безіменна зона» (2006), у фільмі каналу National Geographic, а також у декількох голлівудських кінофільмах: «Трансформери 3» (2011), «Заборонена зона» (2012), «Міцний горішок 5» (2013) [41; 23]. Ряд музичних творів виник під враженням від цієї аварії: органна симфонія «Чорнобиль» Мікаела Тарівердієва [41], «Чорнобильська зона» народного артиста України Тараса Петриненка, «Мамуню, рехтуйте весіллє» гурту «Брати Гадюкіни», «Чорнобиль форева» гурту «Скрябін», та пісня Адріано Челентано «Sognando Chernobyl» («Мені сниться Чорнобиль») [27]. Розробники багатьох відеоігор базують свої сюжетні лінії, засновуючись на темі Чорнобиля, наприклад, серія відеоігор S.T.A.L.K.E.R., Coldwar та Call of Duty 4 [35]. У літературних жанрах письменники та поети також неодноразово звертались до екологічної трагедії 1986 року.

Зона чорнобильської катастрофи оповита атмосферою таємничості, загадковості, жаху та своєрідної темної естетики. Покинуті домівки й суспільні установи, занедбані вулиці та парки стають об’єктами зацікавлення для прихильників чорного туризму, сталкерів, скавенджерів та багатьох інших шукачів адреналіну та надзвичайних вражень. Для літературних мандрівників, що надають перевагу пасивному сприйняттю плодів чужої уяви, існує окремий літературний жанр, присвячений темі Чорнобильської катастрофи. Більш за те, тема цієї екологічної катастрофи не вичерпала себе у літературному дискурсі і по цей день, реалізуючись у багатьох жанрах, включаючи детективи, трилери, драматичні оповідання, фантастику, фентезі та багато інших. Окрім специфічних вражень та емоцій, зона відчуження є джерелом незакритих питань та теорій, у пошуках причин та факторів її виникнення, відповідальних осіб, при неможливості осягнути у повній мірі наслідки та масштаби цієї доленосно жахливої події.

Чорнобиль став ганебним пам’ятником людській недбалості, що поставив під загрозу безпеку та життя цілого людства, і котрий досі невидимою хмарою звисає над нами наче бомба уповільненої дії. Варто зазначити, що вивченню теми Чорнобиля присвячена ланка статей та наукових робіт відомих українських та закордонних дослідників, серед яких Т.І. Гундорова, Л.С. Кайбишева, А.І. Калачов, Г.О. Копчинський, М.О. Штейнберг, Д. Марплз, П. Еббот, В. Хоффманн, П. Рід, Б. Голдсміт та ін. [13; 14; 39; 41].  Сукупність вищенаведених факторів обумовлює актуальність даної роботи.

Метою цієї роботи є дослідження особливостей репрезентації Чорнобильської Зони у сучасній американській та українській літературах.

У ході дослідження були визначені такі завдання:

  1. Провести аналіз репрезентації катастрофи у світовій культурі.
  2. Розглянути чорнобильську тематику як складову українського літературного постмодернізму.
  3. Визначити сюжет та композицію роману Ореста Стельмаха «The boy from Reactor 4».
  4. Простежити осмислення феномену Чорнобиля у творі О. Стельмаха.
  5. Дослідити подорожі до Чорнобиля у романі Маркіяна Камиша «Оформляндія або Прогулянка в Зону».
  6. Провести зіставлення американського та вітчизняного бачення теми Чорнобиля на прикладі романів О. Стельмаха «The boy from Reactor 4» та М. Камиша «Оформляндія або Прогулянка в Зону».

Об’єкт роботи – тема Чорнобильської катастрофи у сучасному літературному дискурсі.

Предмет – репрезентація Чорнобильської Зони в сучасній американській та українській літературах на матеріалі романів Ореста Стельмаха «The Boy from Reactor 4» та Маркіяна Камиша «Оформляндія або Прогулянка в Зону».

Методологічною основою роботи послужили дослідження таких авторів: І. Млечина, Б. Олійник, Т. Неліна, Л. Бойко, І. Дзюба, Л. Залеська-Онишкевич, Т. Гундорова, В. Шкода.

У ході проведеного дослідження були використані методи: компаративний аналіз – з метою порівняння творів української та американської літератури за певними спільними аспектами, а також для визначення відмінних рис; контекстуальний аналіз – для дослідження тексту у певному контексті, а саме на тлі певної історичної та історико-літературної доби, та у контексті творчості певного письменника; метод текстового аналізу – з метою аналізу того, як певні елементи тексту реалізують культурний, комунікативний та символічний код.

Наукова новизна дипломної роботи полягає в поглибленому вивчені відображення Чорнобиля у масовій культурі, визначенні особливостей, а також аналізі спільних та відмінних рис репрезентації цієї теми в українській та американській літературі на прикладі романів «The boy from Reactor 4» Ореста Стельмаха та «Оформляндія або Прогулянка в Зону» Маркіяна Камиша.

Теоретичне значення дослідження зосереджується на визначенні напрямків розвитку української післячорнобильської літератури, дослідженні репрезентації зони відчуження у різноманітних сферах масової культури,  зіставленні американського та українського бачення теми Чорнобиля.

Можливість використання отриманих результатів дослідження при написанні статей і монографій, присвячених теорії вітчизняної літератури, визначенню ролі Чорнобиля у розвитку українського постмодерністського літературного дискурсу та особливостей його репрезентації в іноземній літературі, а також подальше використання результатів роботи при розробці спецкурсів, написанні підручників і навчальних посібників із української літератури ХХ століття в вищих навчальних закладах обумовлюють практичне значення цієї роботи.

Не нашли, что искали? – Закажите индивидуальное написание работы или вернитесь к поиску.